Landschapspark RivierPark Maasvallei

Begin december werd tijdens een officieel moment het label ‘Landschapspark’ aan de vertegenwoordigers van de gebiedscoalitie van het RivierPark Maasvallei overhandigd. Al vanaf het begin was het duidelijk dat het RivierPark een gigantische troef én katalysator voor toerisme en werkgelegenheid in onze regio zou zijn.

“Nieuwe natuurkernen en het snoer van Maasdorpjes werden met elkaar verbonden voor wandelaars en fietsers. Diverse partners (natuurbeheerders, gemeentes, toeristische spelers en vele anderen) werden samengebracht. Daarnaast werd ook nauw samengewerkt rond het Visitor center de Wissen, dat we vorig jaar openden als onthaalpoort voor de meer dan 1 miljoen fietsers en meer dan 300.000 wandelaars die de natuur langs de Maas willen ontdekken”, aldus Sofie Vandeweerd.

De transformatie die de Maas de laatste decennia doormaakte, is enorm. Van smalle, vervuilde rivier tot levensader van uniek landschap aan beide Maasoevers. Eén Maas, één verhaal. Eerder dan een grens of ‘scheidingslijn’ is het een levensader die onze twee Limburgse provincies verbindt. Dit dankzij een grensoverschrijdende samenwerking rond een ‘Gemeenschappelijke Maas’.

Lydia Peeters reageert trots op het label van Landschapspark: “De recente wateroverlast in de Westhoek drukt ons nog maar eens met de neus op de feiten dat er extra inspanningen nodig zijn. De ‘Gemeenschappelijke Maas’ is een mooi voorbeeld hoe we aan waterveiligheid de afgelopen jaren hebben gewerkt samen met De Vlaamse Waterweg nv. Het illustreert hoe belangrijk het is om rivieren meer ruimte te geven. Want “een rivier is een levend wezen: als je het opsluit, doet het rare dingen”. Internationale samenwerking is als het sleutelwoord in deze globale uitdaging.

Meest recente berichten

Plaats als eerste een reactie

Controleer je email om je profiel te activeren

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder