September 2023 - Dilsen-Stokkem

Page 1

Dilsen-Stokkem de lokale burgerkrant • nr 3 • 2023

Geslaagde Blauwe Zomer Tour, met heel wat toffe buurtbabbels doorheen Dilsen-Stokkem!

Stad genomineerd voor 'Fietsstad 2024'! 9 Vlaamse steden en gemeenten zijn door het grote publiek genomineerd als kanshebbers voor de titel Fietsstad 2024. 165 lokale besturen kregen een fietsrapport van de Vlaamse fietser. Dilsen-Stokkem is voor de 2de keer op rij genomineerd in de categorie >20.000 inwoners, samen met Koksijde en Wuustwezel. Lydia Peeters en Sofie Vandeweerd reageren enthousiast op de nomiatie: "Samen maken we werk van meer verkeersveiligheid voor alle weggebruikers in onze stad, met specifieke aandacht voor de actieve weggebruikers .

In dit krantje leest u over heel wat lopende en geplande fietsprojecten. Wij blijven hier fors in investeren. Verkeersveiligheid blijft onze prioriteit. Ook uit de

burgerbevragingen tijdens onze Blauwe Zomer Tour was dit steeds het grootste aandachtspunt!

Liberale oplossingen voor mensen die werken. p. 4 en 5

Vinger aan de pols De zomer is helaas voorbij, hopelijk hebben jullie allen genoten van een zonovergoten vakantie. Na de ontspanning is iedereen weer terecht gekomen in zijn gewone doen. Terug aan het werk of terug naar school. Tijdens onze Blauwe Zomer Tour door Dilsen-Stokkem hebben vele inwoners ideeën, suggesties en positieve bemerkingen gegeven. Deze input is zeker nuttig voor huidige en toekomstige beleidskeuzes. Het partijbestuur en de fractie van Open Vld Dilsen-Stokkem gaan hiermee aan de slag. Wij willen dan ook iedereen danken voor de geleverde bijdrage. Het is van belang dat politici regelmatig de vinger aan de pols houden bij de bevolking. Door het oor te luister te leggen bij wat er leeft, kunnen problemen worden aangepakt en knelpunten weggewerkt. De komende maanden zal Open Vld DilsenStokkem haar koers richting 2024 bepalen met nieuwe ideeën en activiteiten. Maar ook steeds ontvankelijk zijn voor uw ideeën of suggesties. Onze lokale partij voert steeds een beleid waar wonen, werken en welzijn centraal staan. Met minister Lydia Peeters, onze fractie en ons partijbestuur willen we hiervoor blijven garant staan. Laat ons samenwerken aan de toekomst, want de toekomst is aan u!

Plannen voor fietstunnel onder N757 in Rotem Vanuit Vlaanderen investeert minister Lydia Peeters fors in de uitbouw van fietssnelwegen. Via de F751, één van de zijtakken op de Kolenspoorroute, fiets je vlot van As naar Maaseik en terug. In Rotem ter hoogte van de Stationsstraat en de Eekhoornlaan bevindt zich momenteel nog een knelpunt op deze route. Peeters trekt daarom 200.000 euro uit voor een studie naar een fietstunnel onder de N757 in Rotem.

Raf Smeets Voorzitter Treinen rijden al lang niet meer over het kolenspoor. Vandaag kan je fietsen over deze rechte verbinding, een niet-actieve spoorlijn die je langs de Limburgse mijngemeenten brengt. De F751 is één van de zijtakken op de Kolenspoorroute. Dankzij deze fietssnelweg fiets je vlot van As naar Maaseik en terug.

2 LOKALE BURGERKRANT OPEN VLD

“Willen we meer mensen op de fiets, dan moeten wij als overheid ervoor zorgen dat het veilig en comfortabel kan en daar staan investeringen tegenover. Het werk is nog niet af, maar we werken de komende jaren hard verder op het uitgestippelde (fiets)pad met alle beleidsniveaus. Met een gedeelde fietsambitie kunnen we versneld zorgen voor meer en betere infrastructuur. Door te kiezen voor een fietstunnel op deze locatie, werken we op termijn één van de laatste gevaarlijke punten weg die momenteel als onveilig worden aangegeven door veel gebruikers. Via de tunnel zullen fietsers op een conflictvrije manier de N757 kunnen kruisen”, aldus minister Peeters. Studietraject Deze studieopdracht omvat het uitvoeringsontwerp van de fietstunnel in het Kolenspoor onder de N757 in Rotem, dit ter hoogte van de Stationsstraat en de Eekhoornlaan. Er wordt maximaal een jaar uitgetrokken voor de voltooiing van de studie, waarna het Agentschap Wegen en Verkeer na aanbesteding van het infrastructuurproject en het bekomen van een omgevingsvergunning de werken kan aanvatten.

Dilsen-Stokkem was in januari 2021 de eerste gemeente in Limburg met een goedgekeurd fietsplan, met het oog op het verbeteren en beveiligen van de fietsinfrastructuur in onze stad. Inmiddels werden al heel wat projecten gerealiseerd en zijn er nog verschillende in uitvoering.

Wij zetten in op veilige fietspaden! Weg Langs de Graaf Begin september is men gestart met de heraanleg van de weg Langs de Graaf. Er wordt een dubbelrichtingsfietspad aangelegd aan de zijde van Stokkem centrum. Dit dubbelrichtingsfietspad wordt ter hoogte van de kruising met de Maasstraat aangesloten op het bestaande dubbelrichtingsfietspad langs de Stokkemerbaan. Zo kunnen fietsers veilig hun weg vervolgen. Dit betekent tegelijk ook dat de voorrangssituatie op dit kruispunt wijzigt. De beweging Stokkemerbaan richting Langs de Graaf en omgekeerd krijgt voorrang. Verkeer uit de Maasstraat en de Koeweerd dient in de toekomst voorrang te verlenen. Dit zal duidelijk aangeduid worden. Burgemeester Sofie Vandeweerd: “Er worden ook vier verhoogde plateaus aangelegd om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer te doen verlagen. Op deze plateaus zullen zebrapaden aangelegd worden om het oversteken te voet veiliger te maken. Op deze manier wordt de Weg Langs de Graaf veel veiliger voor alle weggebruikers. De werken zijn in de loop van oktober 2023 afgerond. Kapelstraat “In de Kapelstraat waar de werken al aangevat werden in het voorjaar van 2022, zitten de werkzaamheden inmiddels op kruissnelheid. Men is er bezig met het aanleggen van een gescheiden rioleringsstelsel. Buiten de vernieuwing van de nutsleidingen, gaat het over de volledige heraanleg

Dilsen-Stokkem wordt veiliger voor alle weggebruikers!

Burgemeester Vandeweerd op de fiets op de Boslaan 2024 dient enkel de toplaag aangebracht te worden”, aldus de burgemeester.

van de weg en meer dan 2 km nieuw dubbelrichtingsfietspad. De werken dienen uitgevoerd te zijn tegen einde 2023. In het voorjaar

Projecten met steun van Vlaams minister Lydia Peeters.

Bijna 250.000 stappers en trappers maken oversteek met fietsveren over de Maas! De Maasveerpontjes vormen samen met het autoveerpont Meeswijk – Berg een belangrijk verbindend element tussen de twee Limburgen. De pontjes zijn ook essentieel voor het grensoverschrijdende RivierPark Maasvallei. Vlaams minister Lydia Peeters heeft bij start van het nieuwe vaarseizoen beslist om de overtocht met de veerpontjes gratis te maken. Sofie, Lydia & Igor Philtjens!

"Het gratis maken van de veren zal het voor de Maasbewoners en toeristen nog aantrekkelijker maken om de rivier over te steken om een bezoekje te brengen aan de buren en winkels aan de overkant. Daarnaast zal dit een extra boost zijn voor het toerisme in de Maasvallei", aldus Lydia Peeters. Tussen 1 april en 31 augustus hebben bijna 250.000 fietsers en voetgangers één van de 3 fietspontjes gebruikt of het autoveer! Groot succes dus!

LOKALE BURGERKRANT OPEN VLD

3

Nationaal Open Vld nieuws

Liberale oplossingen vo mensen die werken Een nieuwe voorzitter Op zaterdag 23 september kwamen de leden van Open Vld samen in de gebouwen van de Vrije Universiteit Brussel om tijdens een ledencongres een nieuwe voorzitter aan te duiden. Waarnemend voorzitter Tom Ongena werd verkozen tot voorzitter van de liberale partij. “We hebben tijdens het congres een belangrijke bladzijde voor onze partij kunnen omslaan”, aldus voorzitter Tom Ongena. “Ik dank iedereen voor het vertrouwen om nu als voorzitter te starten met de vernieuwing en versterking van onze partij.” De komende weken zal de nieuwe voorzitter zijn voorstellen voor een vernieuwde en versterkte liberale partij één voor één uitrollen. “We beginnen aan het laatste werkjaar van deze legislatuur en we moeten vol aan de bak. Zo moeten we nu zorgen voor meer helpende handen in de kinderopvang en bedrijven helpen met de krapte op onze arbeidsmarkt. Dat doen we onder meer door het uitbreiden van de liberale jobbonus. We moeten meer dan ooit strijden voor onze vrijheid en voor de vooruitgang.”

Liberale bouwstenen in Vlaamse begroting De Vlaamse regering komt met liberale oplossingen voor iedereen die werkt. Dat blijkt uit de septemberverklaring en de voorstelling van de

Vlaamse begroting waarmee het nieuwe politieke jaar op gang werd getrapt. Onze Vlaamse ministers Bart Somers en Lydia Peeters zorgen ervoor dat wie werkt, effectief beloond wordt. Daarnaast zorgen ze voor meer helpende handen in de kinderopvang. Open Vld pleit er sinds het begin van de legislatuur voor om werken beter te laten lonen en het verschil tussen werken en niet-werken te vergroten. De liberale jobbonus die de Vlaamse Regering deze legislatuur invoerde, zorgt dat wie werkt aan een laag loon een nettobonus krijgt tot €600 euro. Die regeling wordt uitgebreid, zodat ook mensen met middeninkomens binnenkort recht hebben op de jobbonus. Dankzij de liberalen zullen zo één miljoen werkende Vlamingen binnenkort recht hebben op de liberale jobbonus. Zo belonen we de werkende Vlaming. “Met dit akkoord zorgen we dat wie werkt aan een lager loon, meer overhoudt. Wie een brutoloon heeft onder €3100 zal een jobbonus tot jaarlijks €700 netto krijgen. We belonen zo meer dan 1 miljoen werkende Vlamingen voor hun inspanning”, zegt Vlaams viceminister-president Bart Somers. “Wie werkt moet altijd beter af zijn. Wij liberalen kunnen nooit toestaan dat mensen die voltijds werken op het einde van de maand moeilijk rondkomen.” We zetten hiermee ook het onrecht van de recente loonindexering recht. Vele werkende Vlamingen zagen hun loon begin dit jaar geïndexeerd worden, maar voor wie een hoog loon heeft, lag dat extra bedrag een stuk hoger. Daarom verhogen we de

jobbonus nu met 100 euro netto: zo werken we dat onrecht, dat door de indexering is ontstaan, weg.

Met de uitbreiding van de jobbonus, belonen we meer dan één miljoen werkende Vlamingen minister Bart Somers 4 LOKALE BURGERKRANT OPEN VLD

Kinderopvang Daarnaast zorgen we dat werken mogelijk blijft door fors te investeren in kinderopvang. De liberale insteek zorgt voor meer helpende handen in de kinderopvang en voor meer betaalbare plaatsen. En wie werkt, krijgt voorrang op die plaatsen. Zo geven we werkende ouders de eerlijke keuze om te gaan werken en op het einde van de maand

Nationaal Open Vld nieuws

oor voor opvang voor kinderen van medewerkers laten dalen tot 17 euro in plaats van 24 euro. Op hun beurt kan het aanbieden van kinderopvang een aantrekkingsfactor zijn voor nieuw talent en potentieel toekomstige werknemers.

Meer nieuwkomers aan de slag Voor de liberalen was het belangrijk dat de Vlaamse Regering tijdens deze begroting verder inzet op het activeren van nieuwkomers. We maken middelen vrij om nieuwkomers vanaf dag één aan de slag te krijgen. Daarnaast begeleiden we hen nog beter naar knelpuntberoepen. Met het turboplan in inburgering willen we onder andere zorgen dat nieuwkomers zonder diploma een opleiding kunnen volgen op de werkvloer. Zo willen we nieuwkomers sneller aan de slag krijgen. Nieuwe richtlijnen zorgen er ook voor dat de diploma’s van hooggeschoolde nieuwkomers beter erkend worden: opnieuw een ingreep om meer nieuwkomers aan de slag te krijgen, ook op hogere niveaus. “Het inburgeringsbeleid is deze legislatuur grondig hervormd, maar met dit akkoord kunnen we verder gaan. We zorgen dat nieuwkomers meteen aan de slag gaan”, zegt minister Somers.

Leerlingenvervoer, elektrische auto’s en betere wegen We maken financiële middelen vrij om ervoor te zorgen dat elk kind vlot naar school en terug naar huis kan. Het bijzonder leerlingenvervoer krijgt zo onze volste aandacht. “Voor het bijzonder leerlingenvervoer zorgen we voor een structurele oplossing, met een jaarlijkse investering van 30 miljoen euro”, zegt minister van Mobiliteit Lydia Peeters. meer over te houden. Het wordt voor de kinderopvangers financieel interessant om mensen aan te werven die specifieke administratieve en huishoudelijke taken uitvoeren in een kinderopvang of crèche. Terwijl de extra werkkracht boodschappen doet en zich met de administratie bezighoudt, kan de kinderverzorger zich op zijn kerntaak focussen. Vlaams parlementslid Freya Saeys: “Met de logistieke medewerker zorgen we voor een instroom van personeel in de kinderopvang, want op de werkvloer kunnen ze zich opleiden tot volwaardig kinderopvanger.”

We creëren in totaal 5000 nieuwe plaatsen in de kinderopvang. Dankzij de toekomstige inzet van logistieke medewerkers zoals eerder voorgesteld door Open Vld, zal de kindratio per medewerker kunnen dalen tot globaal 1/7 en worden kinderbegeleiders meer ondersteunt. Met de belofte van fiscaal gunstige maatregelen, moedigen we bedrijven aan om te investeren in kinderopvang; in hun eigen gebouwen of in plaatsen buitenshuis. Door het optrekken van de basissubsidie tot 3.000 euro kan een bedrijf de prijs

Het wordt ook voor particulieren aantrekkelijk om te investeren in duurzame mobiliteit. Dat doen we met premies voor de aankoop van nieuwe of tweedehandse klimaatvriendelijke wagens. Op die manier willen we de vergroening van het Vlaamse wagenpark volop ondersteunen. Daarnaast blijft minister Peeters fors inzetten op extra onderhoud van wegen en zorgt ze voor meer middelen voor waterbescherming.

LOKALE BURGERKRANT OPEN VLD 5

18 lokale helden in de kijker Van 18 tot 25 september ging de week van de duurzame gemeente door. Ook dit jaar is stad DilsenStokkem weer ingeschreven en op zoek gegaan naar lokale helden!Het thema van dit jaar is #SamenVoorOnderwijs. “In Dilsen-Stokkem willen we een voortrekkersrol opnemen in het creëren van een duurzame toekomst. Naar goed voorbeeld van vorige jaren willen wij ook dit jaar Naam onze scholen, inwoners, Functie organisaties en personeel in de kijker zetten die bezig zijn met duurzaamheid in het algemeen en in kader van de 17 doelstellingen in het bijzonder. OnzeNaam stad tekende in Functie 2017 al de engagementsverklaring ‘global goals, local focus’ van VVSG. Als stad willen wij de SDG’s verder verankeren in ons beleid”, aldus Sofie Vandeweerd.

Naam Functie

Maar liefst 18 Organisaties zoals Rotaract Maasland en Food & ZO, scholen als STEBO Dilsen en individuen o.a. Hind Salhane werden Naam dit jaar geselecteerd als lokale held, Functie zij zijn allemaal op hun eigen manier bezig met de duurzame o n t w i k ke l i n g s d o e l s t e l l i n g e n (SDG’s).

Naam

Open Vld Dilsen-Stokkem wenst Functie jullie van harte proficiat met jullie inzet voor een duurzamere toekomst!

"We willen Dilsen-Stokkem ook in de toekomst nog beter en mooier maken"

Blauwe Zomer Tour een groot succes! Tijdens onze Blauwe Zomer Tour trokken we door Dilsen-Stokkem om met iedereen in gesprek te gaan over onze stad. We willen DilsenStokkem ook in de toekomst nog beter en mooier maken en daar helpt deze burgerbevraging bij. "Met onze buurtbabbels gingen we met inwoners in gesprek over hun wijk of straat en over wat er nog beter of anders kan. Alle suggesties, ideeën of opmerkingen waren en zijn nog steeds welkom. Op die manier bepalen we onze koers richting 2024 en gaan we aan de slag om ons lokaal programma vorm te geven. Het is onze gezamenlijke ambitie om Dilsen-Stokkem verder op de kaart te zetten als een stad waar het aangenaam is om te

wonen, werken en leven", aldus Lydia Peeters & Sofie Vandeweerd. Met Open Vld Dilsen-Stokkem zijn we dagelijks in de weer om onze stad naar een hoger niveau te tillen. We zijn fier dat we sinds 2001 - met Lydia Peeters op kop - het beleid mogen bepalen en willen ook de toekomst mee verder vormgeven. "Zo hebben we heel wat dossiers tot een goed einde kunnen brengen, ook door te wegen op zowel het provinciaal niveau als in Vlaanderen. Met een open blik op de toekomst werken we graag samen met alle inwoners van Dilsen-Stokkem en ons team van enthousiaste en gedreven mensen een ambitieus programma uit. Deze Blauwe Zomer Tour is nog maar de start, we gaan de komende maanden inwoners verder blijven betrekken bij het opmaken van het programma. Dit via online tools of via fysieke bijeenkomsten.

Naam Functie via Ontdek het allemaal www.duurzamegemeente.be/ gemeente/dilsenstokkem-2023

Veel volk op de Parkfeesten Schepen van Cultuur en Feestelijkheden Theo Snijkers kan terug kijken op een zeer geslaagde editie van de Parkfeesten. Met de gevestigde waarde “AFTERWORK PARTY” en nieuwe evenementen “DROMEN ONDER BOMEN”, “SPORTBEURS” en het “SPRINGKASTELENFESTIVAL” was er een ruim aanbod voor iedereen. "Ik wil iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage tot dit succes!", aldus de schepen.

6 LOKALE BURGERKRANT OPEN VLD

"Een geslaagde editie!"

Naam Functie

Schepen van Jeugd wil taboe rond menstruatie doorbreken In Dilsen-Stokkem startte vanaf 1 september 2023 het project ‘Feminina’. Met dit project wil schepen van Jeugd en Onderwijs Pieter Indemans het taboe rond menstruatie doorbreken door sensibilisering in de schoolomgeving.

het een gevoelig onderwerp, dat moeilijk bespreekbaar is.

Het zal voor vele (jonge) vrouwen wellicht herkenbaar zijn, plots word je verrast door je menstruatie en was je er niet op voorbereid.

“Binnen het project wordt gratis menstruatiemateriaal voorzien in alle secundaire scholen van de stad”, aldus Pieter Indemans. “Met het project Feminina wordt het onderwerp op een jeugdige en open manier in de kijker gezet en bespreekbaar gemaakt, wat de bewustmaking alleen maar ten goede kan komen.”

Uit cijfers blijkt trouwens dat bijna de helft van de schoolgaande meisjes aangeeft wel eens een schooldag over te slaan hierdoor. Daarbovenop blijft

Door dit project uit te rollen, hopen we dit onderwerp uit de taboesfeer te halen.

26 nieuwe publieke laadpalen "In het voorjaar is onze Vlaamse concessie voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur in Vlaanderen van start gegaan. ENGIE staat daarbij in voor de investering, installatie en uitbating van alle nieuwe laadpunten in Limburg. Hiermee kunnen inwoners hun wagens met 100% hernieuwbare elektriciteit opladen", aldus Lydia Peeters. "De stad heeft op 13 strategische locaties laadpalen aangevraagd, hier en daar zie je er al in het straatbeeld o.a. aan het OCMW in Stokkem, Tivoli in Lanklaar, Stebo in Dilsen, Kerk in Rotem en aan de school in Elen", aldus Sofie Vandeweerd. "Door voldoende laadinfrastructuur te voorzien, willen we het comfort voor de bestuurder vergroten", besluit Peeters. Daarnaast kan iedereen die met een volledig elektrische wagen rijdt en zelf geen laadpunt kan installeren of niet over een publiek laadpunt binnen een afstand van 250 meter beschikt, een publiek laadpunt aanvragen via het eloket van de Vlaamse overheid.

ONZE MENSEN Lydia Peeters Vlaams minister, Titelvoerend burgemeester

Sofie Vandeweerd Burgemeester

Pieter Indemans Schepen

Kelly Issaris Schepen

Theo Snijkers Schepen

Uitgave van Open Vld, Melsensstraat 34, 1000 Brussel - V.U.: Tom Ongena CONTACT: Tel. 02 549 00 20 COORDINATIE: ilde.cogen@openvld.be FOTOGRAFIE: © Belgaimage.be, © Shutterstock.com V.U. LOKAAL : Raf Smeets, Brammert 22, 3650 DilsenStokkem

LOKALE BURGERKRANT OPEN VLD

7

Nieuw: Hoppinpunt op Boslaan Lanklaar Veiliger fietskruispunt aan Boslaan x Vlessersweg/ Broekhofstraat in Lanklaar

Naam Functie

We gaan het voor fietsers een stuk veiliger maken om over te steken. "In de middenberm worden veilige fietsoversteken voorzien voor schoolgaand fietsverkeer tussen Lanklaar en Dilsen. Fietsers kunnen er voortaan halt houden in de middenberm en in twee tijden oversteken. De oversteek wordt voorzien van punctuele ledverlichting om overstekende fietsers op de Boslaan goed te accentueren", aldus minister Peeters. Hoppinpunt met bushaltes, Hoppinzuil en fietsenstalling Ook komt er een nieuwe bushalte op de Boslaan, hier kan men opstappen op de nieuwe lijn X27 richting Genk of Maaseik. Het kruispunt wordt uitgebreid met haltehavens voor bussen en vervoer op maat. "Ook wordt het Hoppinpunt, een vervoersknooppunt waar je gemakkelijk van het ene vervoersmiddel kan overstappen op het andere, voorzien van een overdekte fietsenstalling en een Hoppinzuil met vervoersinformatie", vertelt Lydia Peeters.

ONZE MENSEN Jos Opdenakker Gemeenteraadslid Fractieleider

Midden oktober starten de werken, deze gaan gepaard met beperkte nutswerken en het rooien van enkele bomen. Hetzelfde aantal bomen wordt nadien opnieuw in de omgeving geplant.

Feest met Peeters & Vandeweerd

Ronny Vankevelaer Gemeenteraadslid

Jackie Beuten Gemeenteraadslid

SAVE THE DATE! Op zaterdag 20 april 2024 verwelkomen we u graag opnieuw op het Feest met Peeters & Vandeweerd in Zaal Nieuwenborgh in Stokkem. Iedereen van harte welkom!

Save the date: zaterdag 20 april 2024!

Vorige editie beschreef columnist Armand Schreurs in Het Belang van Limburg als volgt: "Dacht u, net als ik, dat het fenomeen ‘Bal van de Burgemeester’ definitief uit de mode is? Verkeerd gegokt, want ik heb eenmalig de proef op de som genomen. Ik trok naar hét Open Vld-feest van het Maasland. Werd het zo’n ouderwets bal waaraan geen bal te beleven was? Neen, het tegendeel blijkt waar. Er zat veel poeier in!"

Chrétien Van De Beek Gemeenteraadslid

Jochen Ochal Gemeenteraadslid

Ronny Swennen Lid Bijzonder Comité Sociale Dienst

Wil je samen met ons bouwen aan een mooier Dilsen-Stokkem en beter land? Paula Weltjens Word dan nu lid van onze liberale partij voor vrijheid en vooruitgang via openvld.be! Heb je vragen, opmerkingen en suggesties over het lokaal beleid? Contacteer ons dan via openvld3650@gmail.com, of Facebookpagina. Nationale vragen zijn welkom via info@openvld.be!

Lid Bijzonder Comité Sociale Dienst

Raf Smeets Lid Bijzonder Comité Sociale Dienst

Volg ons op 8

Issuu converts static files into: digital portfolios, online yearbooks, online catalogs, digital photo albums and more. Sign up and create your flipbook.